Sposób na biznes – sklep internetowy

Sieć internetowa rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Pojawiają się nowe strony i sklepy internetowe. Nie tak dawno nie wyróżniający się krajowy kupujący sceptycznie podchodził do okazji składania deklaracji zakupowych via Internet. Aktualnie jest jednak inaczej. Czy więc prowadzenie prywatnego shopu online stanie się wyjątkowym sposobem na zrobienie biznesu?
Co się dzieje w branży

Ekspertyza eCommerce Poland 2013 opracowany przez firmę Dotcom River wykazało, że rodzima sieć handlu via Internet rozbudowuje się w ekspresowym tempie. Raport prezentuje bieżące mody na rynku oraz sytuację finansową shopów i internetowych w Polsce. Już od kilku lat mówi się o rozkwicie branży online, który rośnie o blisko 2030 proc. na rok. Aktualnie jego wartość wyliczona została na dwadzieścia sześć mld złotych polskich. Każdego dnia na terenie Polski powstaje od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów internetowych. Raport firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” udowodnił, że w kraju założono w dwa tysiące trzynastym roku blisko 15 tys. butików online.

Konkurencja na rynku jest spora, ale wiedząc, jak założyć sklep i jak nim zarządzać via Internet, można zapracować na sukces. Zdecydowana większość nowo powstających platform sprzedażowych www nie przetrwa jednego roku działalności. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że właściciele esklepów uważają posiadany biznes jako doskonały. Nie zarządzają nim w taki sposób, jak trzeba, stąd więc nie są w stanie przyciągnąć do niego kupujących także wypozycjonować go w sektorze swojej działalności.

Teraz, należy sobie uświadomić już na etapie opracowywania strategii biznesu internetowego, iż butik internetowy nie powinien być hobbystyczną www online. Powinno się zająć kompleksowo i poświęcać mu sporo czasu. Zarządzając nim tylko po godzinach pracy etatowej najprawdopodobniej biznes natychmiast okaże się nieefektowny. Zaleca się także przygotować się na to, że sklep online nie przyniesie zysków w krótkim czasie.
Jak powinno się zacząć?

Gdy szukamy pomysłu na biznes oraz stwierdzimy, że chcielibyśmy prowadzić sklep online musimy wiedzieć, w jakiej branży będzie on działać. Wtedy będzie też można przeprowadzić kompleksową analizę sektora, przeanalizować siłę oraz zakres oddziaływania innych w branży, pomyśleć nad mocnymi oraz słabymi stronami butiku i szansami i zagrożeniami, które występują w branży. Analiza SWOT czyli możliwości oraz zagrożeń, silnych oraz słabych stron, da odpowiedź na pytanie, którą strategię pracy przyjąć, by zwiększać własne szanse rynkowe i wzmacniać mocne strony biznesu.

Tylko wniosek, iż będziemy rozprowadzać w naszym esklepie rowery, kosmetyki lub sprzęt RTV nie jest wystarczające dla uruchomienia doskonale działającego sklepu, z świetnymi perspektywami rozwijania się.

Asortyment oferowany w shopie musi zaciekawić przyszłych klientów. Doskonały towar, którego specyfikacja będzie adekwatna do ceny, będzie super atutem nowo otwieranego sklepu internetowego. Mamy okazje dystrybuować nawet porównywalny towar, co inni w branży, ale jeśli będziemy w stanie zaproponować lepszą cenę, profesjonalnie go opiszemy oraz w ciekawy sposób przedstawimy, mamy możliwość pozyskać partnerów biznesowych. Zaletą sklepu może stać się niedroga lub bezpłatna wysyłka. Kupującym zależy także oraz na tym, iżby dystrybuowane produkty dostać w jak najszybszym czasie. Informując kupujących o każdym etapie przygotowania przesyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich lojalność także zainteresowanie. Im doskonalszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym w szybszym tempie zdobędziemy stałych nabywców. Kontakt z potencjalnym kupującym powinien stać się szybki także konkretny, tworzący zaufanie. Musimy dostarczać klientom odpowiedzi na wszelkie pytania, w sposób właściwy także transparentny. Nie powinno się przy tym zapominać o obsłudze posprzedażowej klienta – serwisie także gwarancji.
Oprogramowanie butiku i rejestracja działalności

E-sklep musi mieć innowacyjną, ale w miarę nieskomplikowaną grafikę, której nadrzędną osią będą przejrzyste karty produktów. Musi być wyposażony w łatwą w obsłudze nawigację, wyszukiwarkę poza tym prosty oraz funkcjonalny formularz kontaktowy lub chat w czasie rzeczywistym z operatorem dystrybucji. Oprogramowanie esklepu powinno się powierzyć profesjonalnej agencji, także i wtedy, by kupujemy przygotowany system sklepowy lub korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak powinno być dostosowane do wymagań poszczególnych handlowców.

Posiadając silnik e sklepu także jego szatę graficzną, mamy sposobność przystąpić do uzyskania dostawców towarów, jakie będą sprzedawane w sklepie. Warto zacząć współpracę z hurtowniami albo bezpośrednio z producentami, co pozwala na pozyskanie odpowiedniej ceny na towary. Należy je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując odpowiednim kategoriom oraz robiąc unikalne opisy, które następnie pomogą w pozycjonowaniu sklepu pod odpowiednie słowa kluczowe.

Warto również podpisać umowy z operatorami pocztowymi, którzy będą doręczać nasze przesyłki do klientów. Kwestią formalną jest rejestracja firmy w CEIDG.
Pozycjonowanie oraz reklama sklepu

Zaplanowanie koncepcji marketingowej dla sklepu internetowego pomaga w jego skutecznej promocji. W pierwszej kolejności powinno się zadbać o pozycjonowanie strony na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny frazy być nazbyt ogólne, np. perfumy, telewizory, albo ubranka dla dzieci, ponieważ trudno je wypromować i otrzymać pożądane rezultaty w krótkim czasie. Korzystniej jest najpierw kolejności wypozycjonować słowa kluczowe bardziej szczegółowe czy lokalne, gdy mamy zamiar prowadzić działalność także w postaci standardowej sprzedaży.

Ceny działań marketingowych powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. W sytuacji, gdy za pomocą działań marketingowych, przede wszystkim w necie, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie klientów, okażą się one bezskuteczne i sklep upadnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się