Koła pasowe – do czego służą

kolopasoweKoło pasowe jest to podstawowy element konstrukcyjny przekładni pasowej. Jej elementami są właśnie wspomniane koła oraz pas napędowy. W zależności na rodzaj pasa można wyróżnić koła pasowe gładkie z jednym rowkiem, albo z kilkoma rowkami, które umieszczone są w poprzek obwodu koła. Koła pasowe zazwyczaj wykonane są z wysokiej jakości materiałów, które są odporne na zniszczenia, uszkodzenia mechaniczne, ale również inne czynniki zewnętrzne.

Do czego służą przekładnie pasowe?

Zadaniem przekładni pasowych jest przenoszenie mocy, które do odbywa się za pomocą cięgien, czyli pasków. Wykonane są one zazwyczaj z wysokiej jakości gumy czy innego tworzywa sztucznego, odpowiednio wzmocnionego. Wzmocnienia te wykonane są ze specjalnie wyprofilowanych drutów, czy tkanin niemetalowych. Pasy te dla lepszej funkcjonalności składają się standardowo z wielu warstw. Zdarzają się również pasy metalowe, czy splecione z drutów metalowych.

Wyróżnia się kilka rodzajów pasków, które mają różnego rodzaju zastosowania. I tak najczęściej stosuje się w przekładaniach pasowych następujące rozwiązania:

  • Pasy klinowe, które są wykorzystywane w konstruowaniu różnego rodzaju maszyn. Mają one możliwość przenoszenia bardzo dużych mocy, są mało awaryjne, funkcjonalne i wytrzymałe. Stosuje się je w przemyśle np. do obsługi dużych wentylatorów, jak również w samochodach, jako napędy do prądnicy.
  • Natomiast przekładnie pasowe, do których wykorzystuje się pasy płaskie służą przede wszystkim do transportu napędu, gdy w grę wchodzą dalsze odległości, nawet do kilkudziesięciu metrów. Są one stosowane obecnie przede wszystkim w urządzeniach rolniczych. Rozwiązanie to jest stosowane np. jako napęd do młocarki.
  • Przekładnie z pasami zębatymi, to przekładnie, które stosuje się w urządzeniach, pracujących z duża prędkością. Są ciche i praktycznie bezobsługowe, stosuje się je najczęściej w mechatronice, ale również przy konstrukcji maszyn czy w samochodach.

Wady i zalety stosowania rozwiązania, jakim są przekładnie pasowe

Przekładnie pasowe, podobnie jak i inne rozwiązania tego typu mają swoje wady i zalety. Do podstawowych zalet takiego rozwiązania należą następujące kwestie:

  • Bardzo dobrze i praktycznie w sposób nieodczuwalny tłumią równego rodzaju, nawet gwałtowne zmiany obciążeń
  • Doskonale niwelują wszelkiego rodzaju drgania
  • Zabezpieczają inne zespoły napędowe przed pojawieniem się ewentualnych, nadmiernych obciążeń
  • Są proste w obsłudze, a ich koszty wytworzenia są stosunkowo niskie
  • Pracują cicho i płynnie
  • Praktycznie są bezobsługowe
  • Nie wymagają precyzyjnego ustawienia osi kół

Natomiast do wad takiego rozwiązania można zaliczyć:

  • Cechują się małą zwartością
  • Wykazują niestałość w przełożeniu
  • Ponadto wytwarzają duża siłę, która obciąża wały i łożyska urządzenia
  • Nie są odporne na temperaturę, a także na działanie różnego rodzaju smarów czy innych rodzaju zanieczyszczeń, które powodują zakłócenia w ich funkcjonowaniu.
  • Problemem mogą być również poślizgi, które powodują niestałość przełożenia.

Przy tworzeniu artykułu brał udział serwis http://www.ebmia.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się